Leiriacon Talks
Call for Proposals
LeiriaTalks (16/03/2024) – The Challenges of Making Games for Contemporary Societies
Modern board games make people the centre of the game (Parlett, 1999). People play for several reasons, and social interactions and face-to-face togetherness are among the main reasons (Both, 2021). However, the game materiality and other game design elements make the game experiences engaging (Rogerson et al., 2016) and different from other playable media (Calleja, 2022). Game design is always evolving and responding to the players' needs. Societies are also changing, and individuals are looking for games from different experiences and perspectives (Martinho & Sousa, 2023). What are the challenges of designing and creating games for contemporary societies?
LeiriaTalks has joined the Games and Social Impact Media Research Lab (GLOW) from Lusófona University, to promote in LeiriaCon, a space for reflection on the broad social role of board games. For this purpose, we are accepting talk proposals that are related, not exclusively, with one or more of the following aspects:
- Board game design research.
- Board game players, profiles, societal dimensions and demographics.
- Board game markets and economics.
- The potential social impact of board games
- Board games in community development
- Board games as a tool for social inclusion
- Sustainable proposals for board games design and modding
- Board games as a tool or strategy to promote change
- Learning through board games
- The accessibility of board games
- Diversity and representation in the board games industry and community
- New spaces and contexts for play
- 'Serious' applications for commercial board games
- Hybrid games or other mixed approaches
Proposals must include: title, abstract (300-350) words and keywords (3-5). They must be submitted by 1 March 2024 through the form.
The best papers will be invited to make a 10 minutes oral presentation (in person) during LeiriaTalks and, afterwards, contacted for the submission of a paper in English language, to be published in the International Journal of Games and Social Impact (ISSN 2975-8386; https://revistas.ulusofona.pt/index.php/ijgsi). The presentations will be filmed and made available online at www.youtube.com/JogosnoTabuleiro.
Chamada de Trabalhos
LeiriaTalks (16/03/2024) – Repensar os jogos de tabuleiro na sociedade contemporânea
Os jogos de tabuleiro modernos fazem das pessoas o centro do jogo (Parlett, 1999). As pessoas jogam por várias razões, sendo que as interacções sociais e o convívio presencial estão entre as principais (Both, 2021). No entanto, a materialidade do jogo e outros elementos de conceção do jogo tornam as experiências de jogo cativantes (Rogerson et al., 2016) e diferentes de outros meios jogáveis (Calleja, 2022). O design dos jogos está sempre a evoluir e a responder às necessidades dos jogadores. As sociedades também estão a mudar e os indivíduos procuram diferentes perspectivas e experiências nos jogos (Martinho & Sousa, 2023). Quais são os desafios de conceber e criar jogos para as sociedades contemporâneas?.
Assim, o LeiriaTalks uniu-se ao Games and Social Impact Media Research Lab (GLOW) da Universidade Lusófona, para promover na LeiriaCon, um espaço de reflexão sobre o amplo papel social dos jogos de tabuleiro. Para o efeito, são aceites propostas de talks que inseridas nesta temática, abordando (não exclusivamente) alguns dos seguintes aspetos:
- O potencial impacto social dos jogos de tabuleiro
- Os jogos de tabuleiro no desenvolvimento comunitário
- Os jogos de tabuleiro como instrumento de inclusão social
- Propostas sustentáveis para o design e modding de jogos de tabuleiro
- Os jogos de tabuleiro como ferramenta ou estratégia para promover a mudança
- A aprendizagem baseada em jogos de tabuleiro
- A acessibilidade dos jogos de tabuleiro
- Diversidade e representação na indústria e comunidade de jogos de tabuleiro
- Novos espaços e contextos para o jogo
- Aplicações “sérias” para jogos de tabuleiro comerciais
- Os jogos híbridos ou outras abordagens mistas
As propostas devem incluir: título, resumo (300-350) palavras e palavras-chave (3-5). Devem ser submetidas até ao dia 5 de Março de 2023 através do formulário.
Os melhores trabalhos serão convidados a fazer uma apresentação oral (presencial) de 10 minutos durante o LeiriaTalks e, posteriormente, contatados para submissão de um artigo em língua inglesa, a publicar no International Journal of Games and Social Impact (ISSN 2975-8386; https://revistas.ulusofona.pt/index.php/ijgsi). As comunicações serão filmadas e disponibilizadas online em www.youtube.com/JogosnoTabuleiro.
Organização
- GameIN (https://doi.org/10.54499/2022.07939.PTDC)
- LeiriaCon
- Games and Social Impact Media Research Lab (GLOW)
- Micael Sousa – CITTA, Departamento de Engenharia Civil, Universidade de Coimbra
- Carla Sousa – CICANT, Universidade Lusófona
- Filipe Luz – HEI-Lab, Universidade Lusófona
Apoio