Leiriacon Talks
Call for Proposals
LeiriaTalks (25/03/2023) – Rethinking board games in contemporary societies
The idea of playing is older than culture itself, presenting a function that transcends physiological phenomena, to support human beings in the construction of interpretations and meanings (Huizinga, 1944/1980). Board games, in particular, have proven to be more than a form of escape from everyday life, but rather a mode of reproduction of its complex problems (Lorenzo, 2017), which can support important critical reflections. Moreover, and unlike a significant part of digital game communities, the board game community tends to be particularly inclusive, valuing diversity, associated with an industry receptive to feedback from those who play (Booth, 2021).
LeiriaTalks has joined the Games and Social Impact Media Research Lab (GLOW) from Lusófona University, to promote in LeiriaCon, a space for reflection on the broad social role of board games. For this purpose, we are accepting talk proposals that are related, not exclusively, with one or more of the following aspects:
- The potential social impact of board games
- Board games in community development
- Board games as a tool for social inclusion
- Sustainable proposals for board games design and modding
- Board games as a tool or strategy to promote change
- Learning through board games
- The accessibility of board games
- Diversity and representation in the board games industry and community
- New spaces and contexts for play
- ‘Serious’ applications for commercial board games
- Hybrid games or other mixed approaches
Proposals must include: title, abstract (300-350) words and keywords (3-5). They must be submitted by 5 March 2023 through the form.
The best papers will be invited to make a 15 minutes oral presentation during LeiriaTalks and, afterwards, contacted for the submission of a paper in English language, to be published in the International Journal of Games and Social Impact.
Chamada de Trabalhos
LeiriaTalks (25/03/2023) – Repensar os jogos de tabuleiro na sociedade contemporânea
A ideia de jogar é mais antiga do que a própria cultura, apresentando uma função que transcende os fenómenos fisiológicos, para apoiar os seres humanos na construção de interpretações e significados (Huizinga, 1944/1980). Os jogos de tabuleiro, em particular, têm-se revelado mais do que uma forma de fuga ao quotidiano da contemporaneidade, mas sim um modo de reprodução dos seus problemas complexos (Lorenzo, 2017), o que pode suportar importantes reflexões críticas. Além disso, e ao contrário de uma parte significativa das comunidades dos jogos digitais, a comunidade dos jogos de tabuleiro tende a ser particularmente inclusiva, valorizando a diversidade, associada a uma indústria recetiva ao feedback de quem joga (Booth, 2021).
Assim, o LeiriaTalks uniu-se ao Games and Social Impact Media Research Lab (GLOW) da Universidade Lusófona, para promover na LeiriaCon, um espaço de reflexão sobre o amplo papel social dos jogos de tabuleiro. Para o efeito, são aceites propostas de talks que inseridas nesta temática, abordando (não exclusivamente) alguns dos seguintes aspetos:
- O potencial impacto social dos jogos de tabuleiro
- Os jogos de tabuleiro no desenvolvimento comunitário
- Os jogos de tabuleiro como instrumento de inclusão social
- Propostas sustentáveis para o design e modding de jogos de tabuleiro
- Os jogos de tabuleiro como ferramenta ou estratégia para promover a mudança
- A aprendizagem baseada em jogos de tabuleiro
- A acessibilidade dos jogos de tabuleiro
- Diversidade e representação na indústria e comunidade de jogos de tabuleiro
- Novos espaços e contextos para o jogo
- Aplicações “sérias” para jogos de tabuleiro comerciais
- Os jogos híbridos ou outras abordagens mistas
As propostas devem incluir: título, resumo (300-350) palavras e palavras-chave (3-5). Devem ser submetidas até ao dia 5 de Março de 2023 através do formulário.
Os melhores trabalhos serão convidados a fazer uma apresentação oral de 15 minutos durante o LeiriaTalks e, posteriormente, contatados para submissão de um artigo em língua inglesa, a publicar no International Journal of Games and Social Impact.
Organização
- LeiriaCon
- Games and Social Impact Media Research Lab (GLOW)
- Micael Sousa – CITTA, Departamento de Engenharia Civil, Universidade de Coimbra
- Carla Sousa – CICANT, Universidade Lusófona
- Filipe Luz – HEI-Lab, Universidade Lusófona
Apoio